Sa željom da ecommerce pojam i sve ono što internet trgovina predstavlja približimo onima koji žele da nauče više, prikazujemo vam serijal tekstova pod nazivom eCommerce za početnike.
Bilo da ste skoro ušli u terminologiju, želite da obnovite znanje ili da počnete da se bavite internet prodajom, potrudićemo se da vam damo dovoljno materijala da kompletirate jasnu sliku o tome šta predstavlja trgovina putem interneta i koje su njene prednosti.
Želimo vam dobrodošlicu u prvi ecommerce čas.
Ukoliko želite da naučite kako da pokrenete prodaju putem interneta, ali i da naučite osnove analitike, šta je webshop, kako registrovati pravno lice za internet prodaju, kao i termine tipa CMS, AOV, ABO, CLV, ROAS, ROI, CPA, CPC, CPM, morate biti prisutni na svim časovima 😉
Na svakom času ćemo obraditi nekoliko tema i/ili termina, a krećemo od samog početka.
- Na prvom času možete da saznate:
- Šta je internet prodavnica?
- Ko može da pokrene prodaju putem interneta?
- Šta mi je sve potrebno da bih pokrenuo internet prodaju?
- Koju šifru delatnosti da izaberem za Internet prodaju?
- Šta je asortiman i šta od njega zavisi?
- Koje su opcije kod pravljenja internet prodavnice?
Šta je Internet prodavnica?
Internet prodavnica predstavlja sajt, gde se, putem interneta, mogu kupiti proizvodi i/ili usluge. Takva prodavnica se još naziva web shop, estore, online store.
Internet prodavnica može prodavati fizičke proizvode, elektronske proizvode i/ili usluge.
Verujemo da su neki od vas već koristili usluge najvećih internet prodavnica na svetu, poput aliexpress, amazon, ebay i drugih.
Ko može da pokrene prodaju putem interneta?
Bilo ko. Svako.
Prednost internet prodavnica se ogleda, između ostalog, i u tome što sa sobom nose značajne prednosti u odnosu na tradicionalnu “offline” prodavnicu.
Naime, niste u obavezi da ulažete u prodajni prostor, što predstavlja značajnu uštedu, pogotovo na samom početku poslovanja. Takođe, nema potrebe da odmah zaposlite veliki broj ljudi (bar ne na početku), a čak ne morate ni da kupite proizvode koje prodajete (možete da ih preprodajete – više o tome na nekim od narednih časova).
Naravno, nije sve tako jednostavno, a ni besplatno. Ako ne ulažete u prodajni prostor, morate uložiti u sajt, odnosno internet prodavnicu. Ukoliko nemate radnike, morate imati znanja da uradite mnoge stvari sami, bilo da su u pitanju programerski ili operativni poslovi.
Iz ovih i mnogih drugih razloga, potrebno je da naučite što više o tome ili ukoliko imate obezbeđena sredstva da zaposlite osobe, koje imaju adekvatno znanje i iskustvo.
Kako da otvorim internet prodavnicu?
- Registracija firme i izbor delatnosti
- Asortiman prodavnice
- Izrada internet prodavnice
Registracija firme i izbor delatnosti
Osnivač i vlasnik internet prodavnice u Srbiji može biti bilo koji preduzetnik ili pravno lice sa teritorije Republike Srbije koji se bavi prodajom proizvoda ili usluga.
Za početak, potrebno je da u APR-u registrujete primarnu (pretežnu) delatnost. Pod pretpostavkom da već znate ime koje želite da date vašoj kompaniji, predlažemo vam da na sajtu APR-a proverite da li je željeni naziv zauzet. To možete učiniti ovde.
Ukoliko je slobodan naziv firme, sledeći korak bi bio da na sajtu RNIDS-a proverite da li je domen sa istim imenom slobodan. To možete proveriti ovde.
Ukoliko planirate da vršite prodaju isključivo u granicama Srbije, predlažemo vam da uzmete .RS domen, a ako imate planove da se širite i van granica naše zemlje, predlažemo .COM domen.
S obzirom da otvarate internet prodavnicu, savetujemo da izaberete šifru delatnosti 47.91 – Trgovina na malo posredstvom pošte ili preko interneta.
Lica koja obavljaju delatnost iz ove grupe delatnosti nisu dužna da promet ostvaren u okviru navedene delatnosti evidentiraju preko fiskalne kase. To je navedeno u Uredbi o određivanju delatnosti kod čijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja prometa preko fiskalne kase, koju je Vlada Republike Srbije donela 2010. godine („Službeni glasnik RS“, br. 61/10, 101/10, 94/11, 83/12,59/13, 100/14).
Ovo konkretno znači da ukoliko se dostava naručenih proizvoda vrši preko pravnog lica koje se bavi poštanskim i kurirskim aktivnostima, firma nije dužna da taj promet evidentira preko fiskalne kase.
Napomena: Sa druge strane, ukoliko je proizvod naručen preko interneta, a kupcu isporučen dostavnim vozilom prodavca, a ne korišćenjem usluga kurirske službe, tada mora da se izda fiskalni račun uz porudžbinu.
Sledeći korak će biti predavanje registracione prijave u APR-u, što danas možete uraditi i online ovde.
Za dva radna dana nakon što predate prijavu, možete očekivati da ste registrovali preduzetničku radnju/pravno lice.
Ukoliko nemate iskustva, predlažemo da angažujete knjigovodstvenu agenciju koja će sve to, ili veliku većinu posla, da uradi za vas.
Asortiman prodavnice
Putem interneta se mogu prodavati:
- Fizički proizvodi (Bela tehnika, kompjuteri, odeća, obuća…)
- Digitalni proizvodi (Fotografije, Prezentacije, Muzika…)
- Usluge (Ulaznice, Osiguranje…)
U zavisnosti od toga šta prodajete, zavisiće vam mnoge opcije na sajtu, ali i sam koncept biznisa nakon porudžbine. Šta to zapravo znači?
Kako bi vam bilo jasnije, daću par primera.
Ukoliko prodajete fizičku robu, morate izabrati kompaniju koja će vršiti dostavu vaših proizvoda do kupca.
Takođe, ukoliko ne prodajete odevne predmete, strana sajta sa proizvodom (*eng. Product page) će izgledati drugačije u odnosu na sajtove koji to prodaju. Internet prodavnice koje prodaju obuću i odeću moraju imati opciju sa izborom veličina proizvoda, ukoliko žele da smanje broj povraćaja robe.
Treći primer jeste u slučaju da prodajete digitalnu robu, gde odmah nakon potvrde plaćanja, klijent može da preuzme fajlove koje je kupio. Nema potrebe za dostavom, veličinama ili bilo kojom sličnom opcijom.
Izrada internet prodavnice
Kao što tradicionalni biznisi imaju lokal kao mesto prodaje, internet prodavnice imaju sajt.
A kada je reč o Internet prodavnicama, one zahtevaju ozbiljniju izradu nego ostale prezentacije, pa samim tim imamo potrebu za administracijom. Da li ste čuli za CMS?
CMS predstavlja skraćenicu od Content Menagement System, što u bukvalnom prevodu predstavlja sistem za upravljanje sadržajem vašeg sajta. CMS vam omogućava da uređujete vašu internet prodavnicu, bez znanja o programiranju i/ili pisanja koda.
Danas imate veliki broj načina da kreirate vašu prodavnicu, a sve zavisi od vašeg znanja, mogućnosti, ali i potreba. Predstavljamo nekoliko najkorišćenijih načina, a istovremeno ukazujemo na njihove prednosti i mane.
Besplatna rešenja
Najpopularnija rešenja jesu besplatna, ali zahtevaju više znanja, pogotovo u domenu održavanja sajta, baze podataka i bezbednosti. Rešenja, koja se takođe nazivaju OpenSource rešenja, jesu rešenja sa “otvorenim kodom”, što znači da su njihovi kreatori dali dozvolu da se njihovo autorsko delo besplatno koristi. Veoma su jednostavna za instalaciju i korišćenje.
Ključ u ruke
Ova opcija predstavlja srednje rešenje, koje je namenjeno prodavnicama sa zahtevnijom infrastrukturom i/ili većim brojem proizvoda. Takođe su veoma jednostavna za korišćenje, dok je instalacija nešto kompleksnija.
Jedinstvena rešenja
Svakako najbolje rešenje, jer bi bilo urađeno za vas i prema vašim potrebama. Sa druge strane, ova opcija je značajno skuplja od ostalih opcija u domenu izrade i održavanja.
Autor: Ivan Tanasković
Izvor: https://www.e-commerce.co.rs/ecommerce-za-pocetnike-1-cas/